Gå til indhold

På nettet – Danske iværksættere hjælper verden online

TREND
STARTUP-SCENEN

Danske vækstvirksomheder er i fuld gang med at hjælpe de fire milliarder mennesker online, som i dag ikke har adgang til internettet. Dermed giver de flere mulighed for vækst, uddannelse og sundhed.

AF MARIANNE KRISTENSEN SCHACHT
FOTO: BO PEDERSEN OG LARS JUST

VED hjælp af Bluetowns teknologi har Paul Jackson startet sin egen virksomhed, hvor han oplader telefoner for fem kroner per opladning.

Danske Bluetown har netop indgået en aftale med Microsoft, der skal give 800.000 mennesker i det østlige Ghana i Afrika adgang til internettet via bredbånd. Kontrakten giver mulighed for at løfte de mange ghaneseres levestandard inden for alt fra sundhedsbehandling til uddannelse, finansielle tjenester og handel.

Aftalen med Microsoft er den seneste i Bluetowns 5-årige projekt, hvor det danske selskab har været på markedet med en prisbillig løsning, der kan connecte the unconnected, som selskabet selv beskriver missionen.

Målet er at nå 100 millioner brugere i løbet af fem år. Og med 46 pct. af jordens befolkning, der stadig ikke har adgang til internettet, er der forretning til mange år.

BLUETOWN

Bluetown er en dansk virksomhed etableret i 2006 af Brian Bisgaard. Selskabet har udviklet en mast, en basestation, som oplades via solceller, og som fungerer som wi-fi-hotspot. Virksomheden har 90 ansatte. Ifølge investordatabasen Crunchbase har Bluetown tidligere rejst kapital i 2015 og 2016. Investorerne tæller bl.a. erhvervsmanden Lars Kolind. Bluetown har fra starten været en international operatør med fokus på udviklingslande, især Afrika, Indien, Mellemøsten og Asien. Bluetown har just indgået en aftale med Microsoft, der skal give 800.000 mennesker i det østlige Ghana adgang til internettet via bredbånd. Bluetowns slogan er at connecte the unconnected.

BIFROST COMMUNICATIONS

Bifrost Communications er en dansk iværksættervirksomhed fra DTU, der har opfundet en prisbillig teknologi, som gør det muligt at bringe fiberkabler længere ud, uden at det bliver så dyrt, at det ikke kan betale sig for fibernetudbyderne. Samtidig erstatter teknologien dyre centraler, der kræver bemanding. Det gør det muligt at reducere klimabelastningen, der ellers vokser, i takt med at flere kommer på internettet. Selskabet er stiftet i 2015 af Bo Pedersen og Jesper Bevensee Jensen. Bifrost Communications har hidtil klaret sig med penge fra offentlige støtteordninger, business angels og har senest fået en investering fra Borean Innovation.

Fra ambassadører til lokale døråbnere

Bluetown har været global spiller fra dag ét i virksomhedens levetid med en særlig lup på udviklingslandene og især Afrika, Indien, Mellemøsten og Asien.

”Hvis ikke vi fra dag ét havde favnet globalt, så var vi ikke kommet i dialog med de store aktører. Men nu begynder det at tage fart,” fortæller Peter Ib, Bluetowns administrerende direktør.

I dag tæller Bluetown 90 ansatte, og især Indien er i kraftig vækst hos selskabet. Her har Bluetown netop afsluttet et stort projekt med at forsyne 800 landsbyer med internet-hotspots, og flere lignende projekter er i pipelinen.

Bluetown har brugt den danske udenrigstjeneste flittigt til at nå ud i de lande og regioner, hvor de i dag har store projekter. De enkelte landes ambassadører har været døråbnere for, at den danske vækstvirksomhed har kunnet ramme plet og byde ind på netop de politisk drevne infrastrukturprojekter, som de enkelte lande eller regioner fra politisk side har haft fokus på. Uanset om det har være sundhedsoplysning, telemedicin og lægehjælp, undervisning eller information om dyrkningsmetoder til lokale farmere, der har været målet.

I dag oplever Peter Ib, at Bluetown efterhånden er blevet et så veletableret brand, at selskabet nu selv kan skabe ny forretning uden at have behov for en minister eller en ambassadør som døråbner. Og brandet bliver da også båret ud af de samarbejder, som Bluetown indgår med store selskaber som Microsoft.

”Vi bruger hele tiden vores netværk til at sikre en stor portefølje af projekter, og her har vi nu stor gavn af de regionale afdelinger, vi har sat op, hvor lokale medarbejdere holder gang i tingene,” siger Peter Ib.

46 procent af jordens befolkning har stadig ikke adgang til internettet. Hos danske Bluetown har virksomheden et mål om, at 100 millioner brugere skal hjælpes online med virksomhedens teknologi i løbet af af fem år.

Forretning i bureaukratiland

Næste skridt er yderligere vækst. Bluetown ligger i konkrete forhandlinger med investorer, der sikrer, at Bluetown kan finansiere de næste skridt ud i verden, bekræfter Peter Ib uden at ville sætte navne på investorerne.

”Nu skal der kapital til. Vi har vist, at vi har produkter i et prisniveau, som vi kan levere til kunder, der efterspørger det, og at vi kan gøre det i samarbejde med stærke partnere som Microsoft. Nu skal virksomheden kapitaliseres, så vi kan komme i gang på flere markeder med projekter, der ligner dem, vi har nu. Vi skal kopiere og skalere. Med ny kapital kan vi geare organisationen til kraftig vækst,” siger Peter Ib.

Det hastige tempo i en agil dansk vækstvirksomhed er dog ikke altid kompatibelt med den virkelighed, Bluetown møder i de markeder, der udgør selskabets vigtigste. Alt tager meget lang tid, kræver kontant tilpasning til lokale markeder og en ukuelig optimisme, lyder Peter Ibs erfaring fra Bluetowns vækstrejse. Og det har trukket udsigten til pæne tal i regnskabet ud.

”Jeg er blevet meget overrasket over, hvor lang tid tingene kan tage, og det er inklusive det at rejse penge. Der er meget bureaukrati og træge processer i de markeder, vi er i, som virkelig kræver de rigtige kontakter at komme omkring, og hvor vi er nødt til at bruge en top-down-tilgang for at få fodfæste, frem for at vi kommer ind nedefra med løsningerne og fuld fart. Det kræver virkelig, at vi bruger vores netværk rigtigt,” fortæller Peter Ib.

Det her kan klart komme udviklingslande til gode.

Bo Pedersen, administrerende direktør/Bifrost Communications

Billigt fibernet fra DTU

På DTU i Kgs. Lyngby sidder teamet bag en anden dansk tech-virksomhed, der kan gøre det lettere og billigere for flere at komme på internettet. Bifrost Communications har udviklet en teknologi, der gør det muligt for fibernetoperatører at nå længere ud og samtidig mindske klimabelastningen, ved at flere bruger internettets muligheder.

Modsat Bluetown, der har mere end ti år på bagen, så er Bifrost Communi cations stadig i sin spæde vorden med kun halvandet år som reel virksomhed.

Det var daværende lektor på DTU Fotonik Jesper Bevensee Jensen, der fik idéen til at forny en ellers kendt teknologi med billige komponenter. I dag tæller ejerkredsen 12 personer. Bo Pedersen er administrerende direktør i selskabet, som er det sjette startup, hvor han er med til at modne ny teknologi og få det ud i verden.

DANSKE Bluetown blev stiftet i 2016. selskabet har udviklet en mast, som oplades via solceller, og som fungerer som wi-fi-hotspot.

Dansk tech til resten af verden

De danske iværksætteres teknologi er så banebrydende, at Bifrost Communications trods sin unge alder allerede er en eftertragtet partner af verdens største operatører. Lige nu overvejer amerikanske Verizon at anvende den danske teknologi som en del af den nye standard i USA. Og Verizon er nu gået til sine underleverandører som Calix med et krav om, at de skal samarbejde med danske Bifrost Communications om at få teknologien på markedet.

”Det giver en pull-effekt gennem hele fødekæden ned til os,” siger Bo Pedersen.

Endnu har Bifrost Communications’ teknologi ikke haft den store impact for verdens fattigste. Men potentialet er der. For med den danske teknologi bliver det muligt at få flere på internettet via fiberforbindelser, som bliver billigere og samtidig sparer energi.

”Det her kan klart komme udviklingslande til gode. Fiberadgang er den billigste måde, så det skal nok komme,” siger Bo Pedersen.

Den danske startup har hidtil klaret sig med penge fra de ejere, der i dag har en aktiv andel i selskabets vækst – business angels, som ejer 85 pct. af selskabet. Derudover har Bifrost Communications fået penge fra Innovationsfonden InnoBooster, Markedsmodningsfonden, det europæiske innovationsprogram Climate-KIC og senest fra Borean Innovation. Startuppen vandt Danish Tech Challenge i 2016.

”Lige nu taler vi med nogle store selskaber, strategiske investorer, som kan hjælpe os med mere end penge,” fortæller Bo Pedersen, ”så vi kan udvikle forretningen videre.”

 

Top

Denne side er artikel 8 af 21 til publikationen "360° – Verden i Udvikling – Nr. 1 · februar 2019".
Version nr. 1.0 af 22-02-2019
Publikationen kan findes på adressen http://www.netpublikationer.dk/um/360feb19/index.html