Fokus Vietnam

I Asiens midte

Samhandlen mellem Vietnam og Danmark stiger. Der er udfordringer ved at tage livtag med Asiens lille tiger, men det betaler sig, lyder opfordringen fra ambassadør John Nielsen.


Foto: Flemming Kruhøffer

Analyse af DANMARKS AMBASSADØR I VIETNAM, JOHN NIELSEN

JOHN NIELSEN

Det vietnamesiske præsidentbesøg i Danmark i dagene 18. – 20. september er historisk. Det er det første statsbesøg fra Vietnam til Danmark nogensinde og indledningen til et mere omfattende samarbejde med underskrivelsen af en bred partnerskabsaftale.

Vietnam er stadig et ungt marked og et af de fattigste af ’Next-11 landene’. Væksten er de senere år faldet til fem procent, efter mere end 20 år med vækstrater på omkring syv procent. Fremtidsperspektiverne er dog positive, og Vietnam vil de næste mange år være et af de mest attraktive markeder for dansk erhvervsliv.

Siden 2005 er danske investeringer i Vietnam næsten femdoblet, og samhandlen nåede i 2012 et nyt højdepunkt på 2,8 milliarder kroner. Det er en hel klar tendens, at danske virksomheder øger deres engagement i Vietnam.

Tid til at rykke

Alligevel er samhandlen mellem vore to lande stadig alt for lille. Der er i dag næsten 140 danske virksomheder i Vietnam. Der er plads til mange flere inden for områder som energieffektivitet, vand, affaldshåndtering, alternativ energi og miljørigtig produktion. Endvidere efterspørger vietnameserne danske kompetencer inden for fødevare- og medicinalvareindustrien samt undervisningsområdet. Danske kompetencer og knowhow matcher således godt med de udfordringer, vietnameserne står overfor i fremtiden.

Hvis man vil placere sig rigtigt i forhold til de fremtidige markedsandele, bør det imidlertid ske snart. Konkurrencen er allerede hård fra lande som Holland, Tyskland, Storbritannien og andre asiatiske lande. Fremvæksten af en middelklasse i byerne vil i de kommende år gøre det interne forbrugsmarked særdeles attraktivt.

Produktionsland med muligheder

Vietnam er ikke mindst interessant som produktionsland. Lønningerne er særdeles konkurrencedygtige i forhold til lande som Indonesien, Malaysia, Thailand og Kina. Selvom lønningsniveauet har været stigende i de seneste år, er produktiviteten tilsvarende steget.

Der kan være udfordringer med at starte virksomhed op og drive produktion i Vietnam, men tilbagemeldingerne fra danske virksomheder er generelt positive. Mange bliver overraskede over, hvor hårdtarbejdende, pligtopfyldende og loyale vietnameserne er.

Der kan være problemer og udfordringer med at starte virksomhed op og drive produktion i Vietnam. Men de fleste overraskes over vietnamesernes arbejdsomhed
Der kan være problemer og udfordringer med at starte virksomhed op og drive produktion i Vietnam. Men de fleste overraskes over vietnamesernes arbejdsomhed.
Foto: Scanpix

I centrum af Asien

Vietnams geografiske beliggenhed midt i Asien kombineret med landets massive investeringer i motorveje, lufthavne, metroer og store industrihavne er ligeledes vigtige faktorer. Hvis man tager et kort over de største sydøstasiatiske havne og sætter et kryds i midten, finder man Vietnam. Via sin geografiske placering har landet direkte adgang til markeder, der inkluderer 400 millioner mennesker og yderligere indirekte adgang til en milliard mennesker. En kommende forventet frihandelsaftale med EU gør ikke potentialet mindre for at etablere forretning i landet.

Vietnam står også overfor en større omlægning af den økonomiske vækstmodel, der kan sende landet opad i den globale værdikæde. Da statsministeren under sit besøg i Vietnam i november 2012 – det første besøg i Vietnam af en dansk statsminister – præsenterede en ny vækstmarkedsstrategi, var det et klart signal til vietnameserne om, at landet er et af de vækstmarkeder, Danmark har store forventninger til.

Der er i dag næsten 140 danske virksomheder i Vietnam. Der er plads til mange flere
John Nielsen, ambassadør

Fordobling af eksporten forude

I strategien har regeringen sat som mål, at eksporten til Vietnam skal fordobles inden udgangen af 2016. Efterfølgende besøg af blandt andet udenrigs- og handels- og investeringsministeren har bidraget til at styrke de gode relationer og banet vejen for den brede samarbejdsaftale, der nu underskrives i København.

Statsbesøget og underskrivelsen af partnerskabsaftalen er således kulminationen på et langt tillidsopbyggende samarbejde og markerer det hidtidige højdepunkt i det bilaterale forhold mellem Vietnam og Danmark. Dette højdepunkt bør danske virksomheder udnytte.

Den danske ambassade i Vietnam står klar med råd og vejledning til virksomheder, der tør tage springet.

De mange nye, unge forbrugere efterspørger i stigende grad kvalitet og udenlandske forbrugsvarer
Vietnams befolkning er på næsten 90 millioner, hvoraf halvdelen er under 28 år. De mange nye, unge forbrugere efterspørger i stigende grad kvalitet og udenlandske forbrugsvarer.
Foto: Flemming Kruhøffer

Annonce LARSEN & BIRKEHOLM

Livsstilsboom baner vejen for dansk insulin-eventyr

Med et stigende vietnamesisk forbrug følger fastfood og sodavand i mængder. Det har fået diabetes i Vietnam til at eksplodere. Novo Nordisk etablerede sig i 2010, og siden er det gået stærkt.

af FLEMMING KRUHØFFER

Der er bemærkelsesværdigt stille på den brede boulevard Nguyen Hue i Ho Chi Minh City. Kun få af byens millionvis af motorcykler lægger vejen forbi på en onsdag eftermiddag, og de ellers allestedsnærværende gadekøkkener og salgsboder er forsvundet fra jordens overflade. De er erstattet af restauranter og smarte cafeer, hvor områdets mange kontorfolk kan spise frokost eller tage en kop kaffe i airconditionerede lokaler.

Vi befinder os i Ho Chi Minh Citys hurtigt voksende finans- og forretningsdistrikt, hvor aktiviteten foregår bag tonede ruder i nybyggede glas- og stålpaladser. På 19. etage i Sunwah Tower bygningen residerer Jay Thyagarajan, der som General Manager styrer Novo Nordisks vietnamesiske forretning.

Diabetes-eksplosion

Og der er nok at holde styr på. Ifølge International Diabetes Federation er cirka 2–3 procent af den vietnamesiske befolkning ramt af diabetes. Det svarer til cirka to millioner mennesker. Men ifølge de lokale eksperter er andelen af diabetikere i de store byer som Ho Chi Minh City og Hanoi tæt på 11–12 procent.

“Det betyder, at der er omkring fem millioner tilfælde på nuværende tidspunkt, og andelen ventes at være fordoblet i 2030,” siger Jay Thyagarajan.

Han peger på den hurtigt voksende indkomst, som får livsstilen hos mange vietnamesere til at ændre sig drastisk.

“Større adgang til motorcykler og biler og øget forbrug af fastfood og softdrinks. Og så spiller urbaniseringen også ind,” siger Novo Nordisks Vietnam-topchef.

Alene på grund af landets store befolkning og den høje økonomiske vækstrate, er vi nødt til at være tæt på...
Jay Thyagarajan, Novo Nordisk

Fra 2 til 70 medarbejdere

Novo Nordisk etablerede sig på det vietnamesiske marked i 1992 via en lokal partner og distributør. I 1997 begyndte samarbejdet med den nuværende partner, og i 2010 fik medicinalkoncernen så egen repræsentation. I 2012 kunne dørene slås op for nyindrettede lokaler med udsigt over Saigonfloden.

I 2010 gav aktiviteterne arbejde til to medarbejdere, men siden er det gået stærkt, og i dag er der 70 ansatte. Og der er store fordele ved at være til stede på markedet.

“Alene på grund af landets store befolkning og den høje økonomiske vækstrate er vi nødt til at være tæt på patienterne og kunderne. Vi har fået bedre relationer til ’key opinion leaders’, og vi har fået opbygget et godt samarbejdsforhold med Sundhedsministeriet. Det har hjulpet os til at få lavet et offentlig-privat partnerskab med Sundhedsministeriet for at ændre diabetes-scenariet i Vietnam,” forklarer Jay Thyagarajan.

Korruptionen hæmmer

Den tidlige indtræden på markedet har givet Novo Nordisk en ledende position, og det er ikke så meget konkurrencen, der ses som den største udfordring.

“Måden man driver forretning på i Syd-østasien er meget forskellig fra den vestlige verden. I Novo Nordisk har vi et værdisæt og forretningsetiske regler, og udfordringen ligger i at udføre arbejdet inden for disse rammer,” siger topchefen og henviser til den udbredte korruption, der florerer i landet.

Jay Thyagarajan er da heller ikke bleg for at indrømme, at den stejle holdning over for korruption fra tid til anden betyder, at Novo Nordisk kan gå glip af potentielle forretninger.

“Det er frustrerende, men vi er her for at ændre diabetes. Vi kunne sikkert have lanceret vores diabetes-plan langt hurtigere, frem for at skulle gå hele vejen gennem systemet med utallige præsentationer og lige så mange møder for at forklare os. Men vi gjorde det helt klart fra begyndelsen, at det er vores måde at gøre tingene på,” lyder det fra direktøren.

Novo Nordisks 3 gode råd
  1. Sæt dig ind i reglerne inden etableringen. Man skal vide, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan.


  2. Find den rigtige partner.


  3. Kontakt den danske ambassade. De er kilde til enhver form for information og giver opdateringer på de seneste regulativer.

Sundhedsområdets regeljungle

Potentialet i Vietnam er enormt på medicinalområdet, og det gør det alle besværlighederne værd. En voksende befolkning og et sundhedssystem, der er under udvikling, åbner potentialet, blandt andet gennem en fordobling af sundhedsbudgetterne over de kommende tre år.

Ifølge handelsråd Jeppe Solmer fra ambassaden i Hanoi, så bevæger det vietnamesiske sundhedssystem sig i øjeblikket fra et fortidigt og lukket system til et mere vestligt inspireret og åbent system. Markedet for farmacEUtiske produkter er derfor potentielt kraftigt stigende.

“De begynder at have en bred palet inden for behandling, men vietnamesernes udfordring er, at selv om lovgivningen er på plads, og den politiske interesse er der, er det ofte svært for den administrative side at følge med,” Jeppe Solmer.

Men hvis en indtræden på det vietnamesiske marked skal være succesfuld, er det vigtigt at finde en solid partner.

“Hvis man ikke finder den rigtige partner, kan det gå forfærdeligt galt i det her marked,” understreger Jay Thyagarajan, der også peger på vigtigheden af at identificere de rigtige medarbejdere.

Novo Nordisk oplever, at der er ganske mange ændringer i Sundhedsministeriets direktiver, samt at de har en tendens til at blive strammere og strammere. Så der skal holdes skarpt fokus på de regulative rammer.

“Det er ekstremt vigtigt at forstå præmisserne,” siger Novo Nordisk-chefen, der betegner antallet af ændringer som ’ganske højt’.

Samarbejde med Sundhedsministeriet

Novo Nordisk har siden etableringen underskrevet en hensigtserklæring med det vietnamesiske sundhedsministerium om et treårigt samarbejde for at øge bevidstheden om diabetes. Det lægger op til øget screening og diagnosticering af patienter samt uddannelse af diabeteslæger blandt anden gennem danske specialister fra Steno Diabetes Center i Danmark, som er hentet til Vietnam for at oplære flere tusinde læger på diabetesområdet.

Flere yngre vietnamesere springer med på burger-bølgen, og det koster på helbreddet
Flere yngre vietnamesere springer med på burger-bølgen, og det koster på helbreddet. Ifølge lokale eksperter er andelen af diabetikere i Ho Chi Minh City og Hanoi tæt på 12 procent.
Foto: Scanpix/Gonzaloazumendi

Orana høster frugten af fremgang

Fødevarekoncernen Orana udvider for tredje gang fabrikken i Vietnam, denne gang til dobbelt kapacitet. Med de nye økonomiers stigende efterspørgsel på vestlige fødevarer satser virksomheden på en femdobling af omsætningen i de kommende år.

Juice, frugtkoncentrat og pynt til bagværk er blot nogle af Oranas mange produkter
Juice, frugtkoncentrat og pynt til bagværk er blot nogle af Oranas mange produkter. Vietnameserne fik syn for sagen ved en food-event i maj måned 2013.
Foto: Orana

af FLEMMING KRUHØFFER

Da fødevarevirksomheden Orana etablerede sig med egen fabrik i Vietnam for ti år siden, var det primært med sigte på det lokale B2B-marked og for at komme uden om datidens høje toldmure. Landets store produktion af frugt dannede god basis for Oranas frugt-blandinger til yoghurtindustrien, men siden har udviklingen taget fart, og med en stor eksport til såvel de asiatiske lande som Mellemøsten, Afrika og Indien, ligger udvidelse nummer tre klar på tegnebrættet.

“Det var egentlig for at levere til det vietnamesiske marked, men også fremadrettet for at eksportere til de nærliggende lande. I dag eksporterer vi til 20 lande herfra, og vi producerer langt mere og spænder meget bredere, end vi oprindeligt havde forestillet os,” siger Lene Christensen, der med titel af General Director har stået i spidsen for den danske virksomheds vietnamesiske aktiviteter de seneste tre år.

Ifølge eksportrådgiver Pia Starbæk Szczepanski fra det danske handelskontor i Ho Chi Minh City, gemmer det vietnamesiske fødevaremarked på et stort potentiale. Selv om middelklassen stadig udgør en relativ lille gruppe, åbner befolkningsgrundlaget på knap 90 millioner, hvoraf godt halvdelen er under 30 år, for et potentielt meget stort antal købedygtige forbrugere til kvalitetsfødevarer.

“Vi ser en voksende middelklasse, især koncentreret omkring de større byer. Det er forbrugere, som i stigende grad er et købedygtigt publikum til udenlandske mærkevare-produkter,” siger Pia Starbæk Szczepanski.

Ingen dans på roser

For vietnameserne er der prestige i at købe udenlandske varer, men de ses også som en garanti for fødevaresikkerhed, hvilket vietnameserne lægger større og større vægt på.

Selvom Orana har fået flere kunder ved at være centralt placeret i Vietnam, så er der også udfordringer ved at drive virksomhed i det sydøstasiatiske land.

Trods vietnamesernes arbejdsomhed, skal der helst ligge klare direktiver for, hvordan arbejdet skal udføres. Derfor er en organiseret proces yderst vigtig.

Kontakten til myndighederne kan være en langsommelig affære. Men Lene Christensen understreger, at tingene er blevet klart forbedret over de seneste ti år. Med god planlægning kan man lette de bureaukratiske problemer med udstedelse af certifikater og licenser, selv om det kræver tålmodighed og en godt gennemarbejdet forretningsplan, påpeger hun:

“Man skal gøre forarbejdet godt. Og så skal man lade det tage den tid, som det nu engang tager – og det tager tid at etablere sig herude, hvis man skal gøre det på den rigtige måde,” pointerer Orana-chefen.

Man skal gøre forarbejdet godt. Og så skal man lade det tage den tid, som det nu engang tager – og det tager tid at etablere sig herude...
Lene Christensen, Orana

Find den rette partner

Et godt partnerskab kan være en genvej til etablering på det vietnamesiske marked. Men i dag er Vietnam blevet så forretningsmæssigt indstillet, at det er muligt at klare sig uden, vurderer Lene Christensen.

“Vi har haft held med at finde en partner, men det er svært på grund af kulturforskelle, sprogforskelle og de forskellige måder, man vil drive en virksomhed på. Mange siger: ’Lad være’, og i dag er det da også muligt at starte op selv.

Korruption er som bekendt ret udbredt i Vietnam. Den florerer primært i den offentlige sektor, hvor den er så stor en del af kulturen, at lønningerne er baseret på det.

“Selvfølgelig er der en vej, hvor man kan gøre tingene hurtigere – men man skal lade være. Mit vigtigste budskab er, at det er muligt at komme uden om, og Vietnam er i dag bygget op, så man kan undgå det. Man skal alliere sig med folk, som er herude, og tage ambassaden med på råd. Og alliere sig med advokater, så man ikke lige står og mangler et certifikat til det ene eller det andet, for har man ikke det, så kører bureaukratiet, og så lukker den skranke,” fastslår direktøren.

ASEAN har øget potentialet

Til gengæld er potentialet i Vietnam stort – ikke mindst efter, at ASEAN-samarbejdet har sat fokus på større frihandel i regionen. I rapporten ASEAN Business Outlook 2012/2013 fra American Chambers of Commerce i Singapore placeres Vietnam som en klar nummer et på listen over de mest attraktive destinationer for ny-investeringer.

For Oranas vedkommende byder fremtiden på udvidelse af kapaciteten til dobbelte. Den traditionelle frugtforretning til industrien har fået følgeskab af en hurtigtvoksende cateringforretning, som er rettet mod hoteller, cafeer og supermarkeder. De seneste 12 måneder har vist meget høje vækstrater i cateringdelen, og Lene Christensen spår, at en femdobling af omsætningen i forretningsområdet vil materialisere sig inden for tre til fem år.

Orana vil også løfte blikket og se mod lande som Cambodia og Myanmar, der er begyndt at bevæge sig fremad.

“Med ASEAN-samarbejdet er der kommet noget nyt potentiale herude. Og Myanmar er et rigtig spændende sted,” lyder det fra Lene Christensen.

Oranas 3 gode råd
  1. Spring ud i det – det er ikke så farligt.


  2. Gør forarbejdet grundigt.


  3. Hav tålmodighed og find nogle gode folk herude. De kan findes, selv om det kan være svært.



Denne side er kapitel 5 af 9 til publikationen "EksportFokus".
Version nr. 1.0 af 16-09-2013
Publikationen kan findes på adressen http://www.netpublikationer.dk/um/11215/index.htm

 

 
 
 
  Udenrigsministeriet © | www.um.dk