VIETNAM

Vietnams flag

Guld, sølv og fælles smykkefabrik

  • To vidt forskellige danske smykkefirmaer er gået sammen om en fælles fabrik i Vietnam. Det giver stordriftsfordele, når kassen gøres op.

Tekst og foto af Kent Dahl

Foto: Læs beskrivelse herunder
Sølvsmedefabrikken ligger lidt uden for Hanoi og beskæftiger 300 medarbejdere.

Vietnams flag

En tigerøkonomi på spring

Vietnam er det land, der står til den største fremgang i levestandarden blandt 11 nye lovende vækstøkonomier – de såkaldte Next Eleven. For europæiske virksomheder er Vietnam særligt attraktivt i forhold til outsourcing og som produktionsalternativ til Kina. Her kan du læse om tre designvirksomheder, der hver især har skabt danske arbejdspladser ved at producere deres produkter i Vietnam.

Spinning Jewelry og Julie Sandlau er i Danmark to økonomisk uafhængige virksomheder med helt forskellige designprofiler. Men i Vietnam ejer de sammen en smykkefabrik med snart 300 medarbejdere. De to danske designvirksomheder konkurrerer ikke, da Julie Sandlau henvender sig til ’high fashion’, mens Spinning favner bredere. Derfor giver samarbejdet mange fordele, fortæller adm. dir. for Spinning-Sandlau, Søren Pedersen:

“Blandt andet deler firmaerne alle udgifter til fabrikken, herunder løn til udstationerede danskere. Endvidere er stordriftsfordelene mærkbare ved indkøb,” siger han.

Giver job i Danmark

Lønningerne til sølvsmede i Vietnam er godt halvdelen af niveauet i Thailand, hvor de fleste danske smykkefirmaer får deres ting fremstillet. Derfor giver placeringen i Vietnam yderligere konkurrencefordele for de to virksomheder.

At få sine smykker fremstillet i lande med konkurrencedygtige lønninger er ikke blot en god forretning. Det er blevet et eksistensgrundlag for de to smykkefirmaer, der tilsammen beskæftiger 64 medarbejdere i Danmark og eksporterer størstedelen af sine produkter.

“Denne form for masseproducerende sølv-smedearbejde kan ikke udføres konkurrencedygtigt i Danmark, idet alle vores konkurrenter også får produceret i Asien. En dansk sølvsmed laver typisk unikasmykker,” siger Søren Pedersen.

Med afsæt i en stærk produktionsbase i Vietnam budgetterer begge firmaer med vækst i år.

Vietnam

Hovedstad: Hanoi
Antal indbyggere: 86,9 millioner
Årlig vækst i BNP: 5,9 procent
Regering: Socialistisk Folkerepublik
Dansk bistand: 308 millioner kroner (2011)

Brug samarbejdsmodellen

“Andre danske firmaer kunne med fordel bruge samme model for samarbejde i Vietnam,” mener Jeppe Solmer, der leder handelsafdelingen på den danske ambassade i Hanoi.

Der er eksempler på, at danske it-firmaer bruger samarbejdsmodellen i Vietnam, og den kunne også være anvendelig inden for eksempelvis vandsektoren.

De to firmaers strategi har netop fået et skulderklap af industrialiseringsfonden for Udviklingslandene (IFU), der har investeret i fabrikken i Hanoi. Oprindelig blev fabrikken etableret af Julie Sandlau med støtte fra Udenrigsministeriets B2B-program i 2006. Siden trak den vietnamesiske partner sig ud, og Spinning Jewelry købte en større aktiepost i fabrikken.

Tilskud til eksport

Foto: Læs beskrivelse herunder
Der er også udfordringer forbundet med at producere i Vietnam. Her findes ikke en egentlig sølvsmedeuddannelse, og derfor oplærer Spinning-Sandlau selv sine medarbejdere.

Hvis din virksomhed har internationalt potentiale og har en klar strategi, kan du søge om eksportstart Vækst. Bliver du godkendt, yder eksportrådet et tilskud på 65 procent af den normale timepris.

Din virksomhed skal have:

  • Under 100 ansatte.
  • En årlig omsætning på under 100 millioner kroner.
  • Spørg til Eksportstart Vækst på ambassaden, der er tilknyttet det ønskede land.

En keramiker kom til Vietnam

  • Den danske kunsthåndværker, Anne Black, er på få år blevet en del af et ekspanderende firma og et brand i Danmark.
     
  • Forretningsmodellen er til dels baseret på produktion i Vietnam.

Af Kent Dahl
Foto Steffen Weikop

Foto: Læs beskrivelse herunder
Ved økonom Jesper Moseholms hjælp (t.h.) er det lykkedes Anne Black at holde fast i sit kunsthåndværk og samtidig skabe en erhvervsmæssig succes. Hendes firma skaber nu nye arbejdspladser i både Vietnam og Danmark.

Kunsthåndværker og keramiker, Anne Black, sad og drejede på et lille værksted i København i 2002. For at overleve underviste hun ved siden af.

Som mange andre danske kunsthåndværkere var hun en idealistisk kunstner udgået fra Danmarks Designskole for at gå næsten direkte ud i arbejdsløshed.

Det var også den besked, som Black og hendes medstuderende fik med fra designskolen, da de dimitterede:

“I skal ikke regne med at leve af det,” fik de at vide.

Profetien gælder desværre for mange danske kunsthåndværkere. Alligevel er Black nu indehaver af sit eget firma, Anne Black ApS. Firmaet omsatte for 10 millioner kroner i fjor, og omsætningen fordobles formentlig i år. Keramikeren er tilmed blevet et brand i Danmark. Firmaet har lige ansat en eksportsælger, som skal gøre mere ved eksporten, der allerede står for 45 procent af omsætningen.

Vietnamesisk keramikfabrik

Foto af Anne Black vase

Ved økonom Jesper Moseholms hjælp er det lykkedes Black at holde fast i sit kunsthåndværk og samtidig skabe en erhvervsmæssig succes

“Jeg kunne se potentialet i Annes design, hvis det blev produceret i større skala,” siger Moseholm og fortsætter:

“Men det forudsatte, at tingene blev produceret konkurrencedygtigt, og det kunne ikke lade sig gøre i Danmark.”

Sammen kontaktede de den danske ambassade i Hanoi og blev inviteret til Vietnam i forbindelse med Udenrigsministeriets B2B-program. Under besøget fandt de en lille keramikfabrik i en landsby uden for Hanoi. Et samarbejde blev etableret og udviklede sig siden til et reelt jointventure. Her arbejder nu 60 vietnamesisk kunsthåndværkere i den 4.000 kvadratmeter store fabrik, der snart skal udvides med yderligere 2.000 kvadratmeter.

Jointventuret ligger i den gamle traditionelle keramiklandsby, Bat Trang, hvor indbyggerne har fremstillet keramik i 600 år. Alligevel har det været nødvendigt at uddanne medarbejderne, og firmaet har ansat en dansk produktionschef, som opholder sig på fabrikken med mellemrum.

Fra gulv til stol

Foto af Anne Black keramik

“Fabrikkens største udfordring er kvalitet,” erkender le thu hang, der er Anne Blacks vietnamesiske partner.

Fabrikken er eksempelvis blevet gjort fuldstændig ren. Der må ikke sætte sig støv på produkterne, inden de brændes i ovnen. Tidligere sad arbejderne på gulvet. Nu er de rykket op på stole og arbejder ved borde. Det er bedre for helbredet og giver højere produktivitet med færre fejl.

Ifølge Moseholm har en af udfordringerne været at bibeholde det kunstneriske udtryk i produkterne, selv om de nu fremstilles i større skala. Det er lykkedes, fordi hvert enkelt produkt fremstilles i hånden, og fordi Black selv har undervist de vietnamesiske medarbejdere.

CV: Anne Black

  • Dansk keramik- og porcelænsdesigner.
  • Optaget som yngste keramikstuderende på Danmarks Designskole i Kolding i 1991.
  • Flyttet til København efter endt uddannelse, hvor hun begyndte på at arbejde med egne designs.
  • Arbejdede på deltid som lærer for at kunne få økonomien til at løbe rundt.
  • Rejste i 2005 til Vietnam, hvor hun i dag har fabrik og beskæftiger både dansk og udenlandsk arbejdskraft.

Personlig omvæltning

Det har været en stor personlig udfordring at gå fra at være kunster til at være primært designer.

“Mentalt har det været et svært skridt,” vedgår Black, der tidligere lavede alle sine produkter selv.

“Du får en anden tilgang til produktudvikling, men du skal stadig være kreativ og levere kunsthåndværksmæssigt smukt design.”

Nu har hun det imidlertid godt med sin nye rolle.

“Det er også en rar fornemmelse at være med til at skabe arbejdspladser i både Danmark og Vietnam,” siger hun.

Hendes firma beskæftiger nu 11 medarbejdere på kontoret i København.

Det er en rar fornemmelse at være med til at skabe arbejdspladser i både Danmark og Vietnam.

Anne Black, kunsthåndværker

Tålmodigheden lønner sig

På den danske ambassade i Hanoi ser eksportrådgiver Jeppe Solmer gode muligheder for, at andre danske kunsthåndværkere kan producere deres ting i Vietnam.

Udviklingen drives til dels af et voksende lønniveau i Kina, hvor timelønnen i kystområderne er mere end dobbelt så høj som i Vietnam.

“Det kræver tid at opbygge tillid til dine vietnamesiske partnere. Men når du har fået din produktion op at køre, vil de økonomiske fordele vise sig. Hvis fokus er at tjene hurtige penge, så er Vietnam nok ikke det rigtige sted,” siger Jeppe Solmer.




Denne side er kapitel 5 af 11 til publikationen "Eksportfokus 0412".

Publikationen kan findes på adressen http://www.netpublikationer.dk/um/11174/index.htm

 

 
 
 
  Udenrigsministeriet © | www.um.dk