Portræt

Profiltegning

Profiltegninger

Ambassadører for vækst

Hvad enten det gælder mode, mad eller miljø er deres fornemme mål at brande danske virksomheder internationalt. Men hvem er de 90 ambassadører, som Danmark har valgt som øverste repræsentanter? Og hvordan ser eksportmulighederne ud i netop deres land? Dette er det andet portræt i serien om de danske vækstambassadører.


Det værste, man kan gøre, er at undervurdere vietnameserne

  • Med den ene hånd hjælper den danske ambassadør i Hanoi danske virksomheder med at få succes i Vietnam, mens han med den anden udfaser udviklingsbistanden.
  • Benene bruger John Nielsen til at løbe marathon, så hovedet kan fungere og tage de rigtige beslutninger til gavn for forretningen Danmark.

Af Poul Kjar

Foto: Læse beskrivelse herunder
John Nielsen møder Vietnams præsident Nguyen Mihn Triet.
Foto: Den Danske Ambassade i Hanoi

40-års jubilæet for de diplomatiske forbindelser mellem Danmark og Vietnam blev i februar markeret i den vietnamesiske premierministers embedsbolig i Hanoi. Den danske ambassadør, John Nielsen, der er på højde med en vietnamesisk byggekran, blev modtaget af værten, Nguyen Tan Dung, og placeret i en lav stol i et rum med samme dimensioner som en dansk håndboldhal. Og her sad de så, den store dansker og den lille vietnameser, og talte i 35 minutter hen over en kop vietnamesisk te.

"Stemningen var uformel, og han var mere afslappet, end jeg var," siger John Nielsen, der ellers udstråler en ro, som havde han brugt det meste af livet på at meditere i en buddhistisk pagode.

Det har han dog ikke. Han er nyudnævnt dansk ambassadør i Hanoi. Posten er hans første i Asien. John Nielsen har mange års erfaring med udviklingsbistand. Han er nu i gang med at udfase bistanden, men bruger endnu mere af sin tid på at styrke de handelsmæssige bånd til Vietnam. Den nyudnævnte ambassadør har syv gennemførte marathonløb på motions-cv'et, og hvis ikke han får løbet i hverdagen, kan han godt blive pirrelig.

Foto: Læs beskrivelse herunder
Over 3.000 kalkstensbjerge i særegne udforminger skyder sig op over den rolige havoverflade i Ha Long Bugten i det Nordlige Vietnam – et yndet turistmål, som John Nielsen naturligvis også har besøgt.
Foto: Privatfoto

Foto: Læs beskrivelse herunder
Morgenmøde på ambassaden i Hanoi.
Foto: Jutland Press

BLÅ BOG: JOHN NIELSEN, AMBASSADØR I HANOI, 53 ÅR.

  • Cand.scient.soc fra Københavns Universitet og Roskilde Universitetscenter
  • Ulandsorganisationen Ibis
  • Cowi Consult
  • Bistandsråd i La Paz, Bolivia
  • Souschef i Kvalitetssikringsenheden (KVA)
  • Leder af arbejdsgruppe vedr. decentralisering af multilaterale bistand
  • Chef for Udenrigsministeriets bistandsfaglige tjeneste
  • Gift med sundhedsplejerske Charlotte Munch Nielsen. To voksne børn

Vietnamesisk for begyndere
Om indholdet af samtalen med premierminister Nguyen Tan Dung siger den danske ambassadør:

"Han understregede det gode forhold til det danske kongehus, og han så frem til at styrke det kommercielle samarbejde. Og så takkede han for samarbejdet med at reducere landets fattigdom. Han fremhævede den ledende rolle, Danmark har spillet ikke mindst inden for klimaområdet."

Danmark etablerede diplomatiske relationer til det kommunistiske Nordvietnam allerede i 1971 inden afslutningen af Vietnam-krigen. Den tidlige danske anerkendelse og 20 års generøs dansk udviklingsbistand er blevet værdsat af landets politiske ledelse og er kommet danske virksomheder til gode.

"Vi bruger den opbyggede kapital til danske virksomheders fordel. Vi kan tage forretningssager op med ministre på højt niveau, og det er noget, som andre lande misunder os," siger John Nielsen.

Af danske virksomheder er der i dag ikke mindre end 125 til stede i det sydøstasiatiske land. Mange af de store er der, Mærsk, Carlsberg, F.L. Schmidt, Arla med flere. Der er imidlertid en klar overvægt af små og mellemstore virksomheder.

Han understreger, at business to business-programmet, et program, der støtter langsigtet samarbejde mellem danske virksomheder og virksomheder i Danidas programsamarbejdslande) har været med til at fremme en lang række små og mellemstore virksomheders etablering i Vietnam, og dermed er med til at skabe en god overgang fra bistand til business.

"Vietnam er interessant som outsourcing for danske virksomheder, fordi arbejdslønningerne ligger på en tredjedel af de kinesiske. Men det interne marked er også interessant med en voksende og købestærk middelklasse, der efterspørger vestlige forbrugsvarer," siger John Nielsen, og tilføjer, at ambassaden hver uge modtager henvendelser fra nye danske virksomheder interesseret i at lave forretning i Vietnam. Ikke mindst Ho Chi Minh området oplever en enorm økonomisk udvikling. Ambassaden vil derfor øge tilstedeværelsen og rådgivningen til de danske virksomheder dernede i de kommende år.

Vietnam har siden indførelsen af Doi-moi, fornyelsespolitikken, i 1986 været – og er stadig – blandt verdens hurtigst voksende økonomier. Med vækstrater på 6-8 procent er økonomien mere end fordoblet, og antallet af fattige mere end halveret.

VI KAN TAGE FORRETNINGSSAGER OP MED MINISTRE PÅ HØJT NIVEAU, OG DET ER NOGET, SOM ANDRE LANDE MISUNDER OS

John Nielsen,
dansk ambassadør i Vietnam

Forventet dansk eksport til Vietnam (mill. kr.)

Søjlediagram: Forventet dansk eksport til Vietnam (mill. kr.)

Ting tager tid
John Nielsens daglige udfordring er at holde sig ajour med, hvad der sker i landet, som er styret af kommunistpartiet, der kommunikerer til befolkningen via partipressen.

"Jeg kan ikke bare slå op i morgenaviserne og få et overblik. Man skal hele tiden tale med folk i partiet og ministerierne, med kollegaer i diplomatiet, erhvervsfolk, NGO'er, forskere etc. for at finde ud af, hvad der sker."

Det vietnamesiske styres særegne karakter gør, at danske virksomheder virkelig har brug for hjælp og rådgivning af ambassaden, når de skal ind på markedet.

"Nye danske virksomheder på det vietnamesiske marked skal være opmærksomme på, at tingene tager tid. Der skal skabes konsensus om beslutningerne i administrationen. Men når først beslutningen er taget, og man har fået et "ja", så er der stort ejerskab til tingene, og så går det stærkt. Men ventetiden kan virkelig sætte ens tålmodighed på prøve," siger John Nielsen.

Han bruger løbeturene rundt om søerne i Hanoi til at få irritationen ud af kroppen og balance i hverdagen, som – naturligt nok – er temmelig fyldt med arbejde. Han indrømmer blankt, at han langt fra holder en 37 timers arbejdsuge, men det ser han ikke som noget problem. Arbejdet er spændende og varieret, og som (ny) ambassadør med masser af repræsentative forpligtelser er der ikke nogen klar skillelinje mellem arbejde og fritid. At han så indimellem trænger til at slippe ud af Hanoi med dens tre millioner larmende motorcykler, er en anden sag.

MARKEDSPERSPEKTIVER

  • I 2010 trådte landet ind i gruppen af mellemindkomstlande
  • Økonomiske vækstrater på henholdsvis 5,9 og 6,8 procent i 2009 og 2010
  • Særligt interessante sektorer for danske virksomheder: energi, tekstil og beklædning, miljø, forbrugsvarer, fødevaresikkerhed og cleantech
  • Samhandel med Danmark: cirka to milliarder kroner

Foto: Læs beskrivelse herunder
Løbeturene rundt om søerne i Hanoi, her Westlake, bruges til at få balance i hverdagen.
Foto: Jutland Press

Makroøkonomisk ballade
På det seneste har Vietnam mistet sin position som højdespringer på listen over de mest interessante vækstøkonomier. Inflationen i landet er høj, og premierminister Nguyen Tan Dung har netop meddelt, at regeringen vil lette foden fra vækstpedalen og nedbringe det offentlige underskud.

"Den vietnamesiske økonomis store hovedpine er de ineffektive statsejede virksomheder, som nyder godt af subsidier og særrettigheder. Siden indførslen af Doi-Moi politikken har Vietnam gennemført flere bølger af privatiseringer af offentlige virksomheder. Men privatiseringsprocessen kører for tiden i tomgang," siger John Nielsen.

Han ser det dog som et positivt tegn, at Kommunistpartiet har erkendt problemerne og er i gang med at tage de nødvendige skridt for at stabilisere økonomien. Spørgsmålet er så, om det er nok.

Men det kan John Nielsen høfligt spørge ind til på vietnamesisk. Under jubilæumssamtalen lovede premierministeren nemlig, at han ville lytte til den danske ambassadørs sproglige fremskridt, næste gang de mødtes. Om den travle minister holder sit løfte og husker at lytte, er måske tvivlsomt, men på den anden side som John Nielsen med historiske undertoner fastslår:

"Det værste, man kan gøre, er at undervurdere vietnameserne."

Nordjysk ildsjæl skal styrke lokal eksport

  • Lars Juhl Hansen har mere end 20 års erfaring med eksport af alt fra eksklusive designermøbler til nordjyske sild.
  • Den nye internationaliseringsrådgiver i Væksthus Nordjylland skal nu hjælpe de lokale virksomheder med at skabe vækst uden for landets grænser.

Tekst og foto: Anne Klejsgård Hansen

Foto: Lars Juhl Hansen
Det er de nordjyske virksomheder, der tager størstedelen af Lars Juhl Hansens tid, men kontakten til de danske ambassader og handelskontorer ude i verden fylder også en del i hans tætpakkede kalender.

"Hvis du er i tvivl om, hvordan du booster eksporten i din virksomhed, så skal du ringe til Lars."

Lars Juhl Hansen, der netop er tiltrådt som internationaliseringsrådgiver i Væksthus Nordjylland, tøver ikke mange sekunder, før han formulerer succeskriteriet for sit nye job. Han har som ledende medarbejder i en række større og mindre virksomheder beskæftiget sig med eksport og internationalisering i mere end 20 år og har derfor stor erfaring med de barrierer, virksomheder typisk støder ind i, når det trygge hjemmemarked ikke længere er stort nok.

"Der er mange gode rådgivningstilbud, men det kan ofte være svært at gennemskue, hvilke tilbud der passer til netop din virksomhed. Derfor er der en risiko for, at virksomhederne tøver med at benytte de mange muligheder og derfor begår nogle unødvendige fejl. Eller at de simpelthen kommer forkert ind i systemet og derfor ender med at bruge en masse ressourcer på den forkerte rådgivning," forklarer Lars Juhl Hansen og uddyber:

"Men med en lokal internationaliseringsrådgiver får virksomhederne direkte og lokal adgang til blandt andet eksportrådgivningen, og det er en stor fordel. På den måde kan de nøjes med at henvende sig ét sted."

Vigtige synergier
Lars Juhl Hansen vil som lokal internationaliseringsrådgiver være en vigtig brik i det strategiske samarbejde mellem Eksportrådet, Væksthus Nordjylland og Vækstforum Nordjylland, der skal sikre de optimale rammer for vækst og internationalisering af de lokale virksomheder.

"Jeg har allerede et godt kendskab til virksomhederne i området, men nu får jeg mulighed for at følge udviklingen helt tæt på," siger Lars Juhl Hansen.

Han peger på, at det tætte kendskab til de enkelte virksomheder og deres produkter vil gøre det muligt at skræddersy eksportrådgivningen.

"Vores rådgivning skal i høj grad fokusere på kunderne frem for produktet. Vi skal ikke bare tilbyde et enkelt produkt – for eksempel en markedsanalyse. Vi skal derimod tilbyde hele, individuelle forløb, så indsatsen ikke strander på halvvejen. Det er vigtigt, at vi hele tiden skaber værdi for kunderne," siger Lars Juhl Hansen.

EKSPORTRÅDETS SAMARBEJDE MED VÆKSTHUSENE

  • I landets fem væksthuse kan firmaer og iværksættere få gratis råd og vejledning om vækst og udvikling
  • Eksportrådet har strategiske partnerskaber med indstationering af en medarbejder i Væksthus Midtjylland, Sjælland og nu også Nordjylland
  • Medarbejderen skal hjælpe små og mellemstore virksomheder med at komme hurtigt og velforberedte ud på eksportmarkederne
  • Eksportrådet er i dialog med de øvrige regioner og væksthuse om lignende aftaler

Reklame: Jyske Bank




Denne side er kapitel 5 af 6 til publikationen "Eksportfokus 0211".
Version nr. 1.0 af 11-04-2011
Publikationen kan findes på adressen http://www.netpublikationer.dk/um/11002/index.htm

 

 
 
 
  Udenrigsministeriet © | www.um.dk