Markedsnyt

Australien

Dansk design bObler

Dansk design har gode muligheder i Australien. Senest er bObles, der producerer multifunktionelle børnemøbler, begyndt at indtage markedet.

I 2010 indledte danske bObles sit eksporteventyr i Australien. Det første skridt var at finde den helt rigtige distributør.

"Ved hjælp af det danske handelskontor i Sydney har vi fået etableret et solidt samarbejde med Exquira, en af markedets dominerende distributører," siger Michael Højbjerg, salgsdirektør i bObles.

Det var ikke svært at vække interesse hos de australske distributører. Muriel Altink og Karin Rook, direktører i Exquira (bObles’ australske distributør), har et bud på, hvorfor bObles farverige design går rent ind hos forbrugerne.

"Møblerne inspirerer til leg og har samtidig en unik funktionalitet, idet de udvikler børnenes motorik, og det vækker interesse hos australierne," forklarer Muriel Altink.

Ifølge handelskontoret er australierne meget positive over for danske produkter. De forbindes med unikt design, kvalitet og funktionalitet.

"Det vrimler med gode eksportmuligheder for danske virksomheder, og de danske produkter klarer sig godt i Australien," fastslår generalkonsul Michael T. Hansen.

For yderligere information, kontakt venligst:
Det danske handelskontor i Sydney Rikke Gamborg
Tlf.: +61 2 8298 5777
E-mail: rikgam@um.dk

BObles’ børnestole og -borde er nogle af de produkter, der hitter hos de australske forbrugere
BObles’ børnestole og -borde er nogle af de produkter, der hitter hos de australske forbrugere. Foto: bObles

Surfer på online-bølgen

Det sidste år er trafikken på online-modebutikker steget med 49 procent i Australien – en udvikling, der kan skabe vækst for dansk design.

Australierne køber i stigende grad tøj, sko og smykker over internettet. Det er især online-multibrand-butikker baseret på medlemskaber, der skyder frem. Medlemmerne modtager hver dag tilbud på e-mail, hvor de kan spare op til 80 procent på australske og udenlandske mærkevarer. Eksklusivitet er nøgleordet. Tilbuddene gælder kun en begrænset periode, og er kun for medlemmer.

"Her er en oplagt mulighed for danske designfirmaer for at sælge ud af deres restlager. Især når det gælder tøj og sko, er der et stort potentiale i Australien – sæsonerne er omvendte af de danske, og det giver en ekstra mulighed for at få tømt lageret. Sommer i december er en fantastisk ting for danske tøjfirmaer," siger Rikke Scheel Gamborg, handelsrådgiver på handelskontoret i Sydney.

Det danske handelskontor i Sydney har hjulpet mange danske mærker ind på markedet, og der er stadig markant efterspørgsel på dansk design.

For yderligere information, kontakt venligst:
Det danske handelskontor i Sydney
Rikke Scheel Gamborg
Tlf.: +61 2 8298 5777
E-mail: rikgam@um.dk

Tjekkiet

Øremærker milliarder til affaldshåndtering

Det tjekkiske miljøministerium allokerer omtrent 1,8 milliarder kroner til affaldshåndtering.

Cirka 80 procent af alt affald i Tjekkiet deponeres på lossepladser, og det er både ineffektivt og skadeligt for miljøet. Derfor åbner Tjekkiet nu op for mere effektive og rene håndteringsformer.

Landet er langt fra at leve op til EU’s affaldsdirektiv, der siger, at mængden af deponeret biologisk nedbrydeligt affald skal reduceres med 50 procent inden 2013 og 70 procent inden 2020. De 1,8 milliarder gives frem til 2013 og skal blandt andet gå til nye affaldsbehandlingsteknologier, både mekaniske og biologiske.

Som led i strategien for at leve op til EU-kravene har miljøministeriet frigivet yderligere 607 millioner kroner, der skal gå til at reducere CO2-udledningen i landet.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Prag
Jess Møller Knudsen
Tlf.: (+420) 257 531 600 EXT 130
E-mail: jeknud@um.dk

Canada

Torontos bystyre har fokus på at udvikle byen i en mere bæredygtig retning
Torontos bystyre har fokus på at udvikle byen i en mere bæredygtig retning. Foto: SXC/Neilta

Event om bæredygtige byer

Transport, energi og bygninger er i fokus, når arrangementet CanNord løber af stablen 23.- 24. marts i Toronto. Det er Sveriges, Norges og Danmarks ambassader og handelskontorer i Canada, der i samarbejde med det Nordiske Råd og City of Toronto står bag arrangementet.

Dette todages arrangement med konference og networking dækker et bredt spektrum af energiforskning og cleantechløsninger; et område, hvor nordiske virksomheder er anerkendt som nogle af de førende i verden.

Canada er kendt som bagdøren til det amerikanske marked, og landet er en sand guldmine for danske virksomheder. Det vurderer organisationen Dansk Erhverv i en ny analyse. Især energivirksomheder kan nemlig glæde sig over, at eksporten til Canada skyder i vejret.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Toronto
Tlf.: 001 (613) 562-1811
E-mail: ottamb@um.dk

Tyrkiet

Potentiale i maskinsektoren

Den danske maskinindustri blev hårdt ramt af finanskrisen, men i Tyrkiet er efterspørgslen derimod stigende.

Den økonomiske fremgang i Tyrkiet giver efterspørgsel på moderne maskiner. I det tyrkiske landbrug er der behov for moderniseringer. 25 procent af den tyrkiske arbejdsstyrke er beskæftiget med landbrug sammenlignet med kun fem procent i Danmark.

"Den stigende tyrkiske import af maskiner, maskindele og knowhow understreger den store efterspørgsel i den tyrkiske maskinsektor, og der er store muligheder for danske virksomheder," siger Keld M. Christensen, chef for det danske handelskontor i Istanbul.

Også i andre sektorer er der stor efterspørgsel på moderne maskiner, og den stigende tyrkiske egenproduktion er ikke nok til at mætte efterspørgslen.

For yderligere information, kontakt venligst:
Det danske handelskontor i Istanbul
Keld M. Christensen
Tlf.: +90 532 524 81 56
E-mail: kelchr@um.dk

Brasilien

Et spritnyt stadion i den sydbrasilianske by Curitiba
Et spritnyt stadion i den sydbrasilianske by Curitiba bliver et af flere nye tiltag over hele Brasilien i forbindelse med VM i fodbold 2014. Foto: Generalkonsulatet i Sao Paulo

Fodbold-VM kræver bedre infrastruktur

Brasilien får brug for veje og hoteller, når både VM i fodbold og OL inden længe kommer til landet. Det kan give glade dage for danske eksportører.

Da Brasilien blev tildelt VM i fodbold 2014 og De Olympiske Lege 2016 bølgede et glædesbrøl gennem den brasilianske befolkning. Som en af forberedelserne har den brasilianske regering igangsat massive investeringer for at forbedre infrastrukturen og imødekomme den øgede tilstrømning af flypassagerer.

Frem til 2014 er der afsat op mod fire milliarder dollars til restaurering og udbygning af nye terminaler, landingsbaner, bagagehåndteringsanlæg, parkeringsfaciliteter etc.

Et andet kritisk fokusområde, der rummer store muligheder for danske eksportører, er hotelsektoren, hvor det vurderes, at antallet af sengepladser skal udvides med cirka 40 procent for at kunne imødekomme den store efterspørgsel op til VM i fodbold. Dette kræver samlede investeringer for op mod 11 milliarder dollars fordelt på de 12 byer, der er omfattet af begivenheden. Der vil ikke kun være fokus på nybyggeri, men i høj grad også renovering og opgradering af eksisterende hoteller med et øget fokus på bæredygtigt byggeri og grønne løsninger.

For yderligere information, kontakt venligst:
Det danske generalkonsulat i Sao Paulo
Jimmy Olsen
Tlf.: (+55) 11 2127 0758
E-mail: jimols@um.dk

Skibsværfter skyder frem

Skibsværfter som dette skyder frem overalt i Brasilien
Skibsværfter som dette skyder frem overalt i Brasilien, der satser stort på olie- og gas. Foto: Generalkonsulatet i Sao Paulo

18 nye skibsværfter er på vej i Brasilien. Det sker som led i landets enorme investeringsplaner for olie- og gassektoren.

Med en ordrebog på 300 fartøjer frem til 2014 har det sydamerikanske land det største offshore-investeringsprogram i verden. Ordrebogen er stærkt domineret af investeringsplanerne fra Petrobras og andre firmaer inden for olie- og gassektoren, men også flere udviklingsprogrammer giver store ordrer. I alt forventes investeringerne i nye fartøjer at nå op på seks milliarder dollars frem til 2014.

Med beskeden tradition for konstruktion af skibe, men med idéen om at skabe vækst

 og arbejdspladser har skatteinitiativer fra delstatsregeringer resulteret i, at Nord- og Nordøstbrasilien er ved at udvikle sig til et knudepunkt for nye værfter. Frem til 2012 forventes tre nye skibsværfter at stå klar, med anslåede investeringer for over to milliarder dollars. De nye værfter, beliggende i staterne Pernambuco, Bahia og Alagoas, anslås at skabe over 10.000 nye jobs i regionen.

For yderligere information, kontakt venligst:
Det danske generalkonsulat i Sao Paulo
Peter Efland
Tlf.: +55 11 21270754 eller +55 11 9451-0033
E-mail: petefl@um.dk

Holland

Deltag i førende fødevaremesse

Ambassaden i Haag assisterer dette år igen Food From Denmark A/S på årets PLMA-messe i Amsterdam. Messen afholdes to gange årligt i henholdsvis Amsterdam 24.-25. maj og i Chicago 13.-15. november.

I år er messen delt op i henholdsvis food og non-food. I food-afdelingen præsenteres alt fra dybfrost til ferskvare og drikkelse, og i non-food-afdelingen præsenteres kosmetik, sundheds- og plejeprodukter og alt til køkken- og bilpleje, produkter til hus og have samt til DIY (gør det selv). Messen tiltrækker cirka 40.000 besøgende.

26 danske producenter deltog i 2010 i eksportfremstødet, og de fleste fik gode kontakter og opnåede nye eksportkunder. Det forventes i 2011, at mellem 25 og 30 virksomheder deltager på fællesstanden.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Haag
Michael Nørregaard
Tlf.: +31 70 302 5977
E-mail: micnor@um.dk

Slovenien

Springbræt til østeuropæiske markeder

Til september afholdes international handelsmesse i Slovenien. Messen er en god indgang til både Slovenien og Balkan-markederne.

Den internationale handelsmesse (MOS) afholdes i år for 44. gang. Messen henvender sig først og fremmest til virksomheder inden for elektronik, metalforarbejdning, møblering, byggematerialer, catering, husholdning og grøn energi.

Messen havde sidste år over 1.000 forskellige udstillere og et besøgstal på 140.000.

Som tidligere jugoslavisk republik og nuværende EU-medlem kan Slovenien tilbyde at bygge bro mellem EU og markederne på Balkan.

Majoriteten af slovenerne kan kommunikere med folk fra det tidligere Jugoslavien og kan dermed fungere som et vigtigt link til landene på Balkanhalvøen, især Kroatien, Serbien, Makedonien, Montenegro og Kosovo. En veludbygget velfærdstat og en fordelagtig geografisk placering betyder, at Slovenien potentielt kan fungere som et springbræt til 25 millioner forbrugere i området.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Ljubljana
Tlf.: + 386 1 43 80 800
E-mail: ljuamb@um.dk

Schweiz

Sweisiske flag

Ligger Alperne i vejen?

På trods af gode markedsmuligheder i Schweiz kniber det med eksporten til alpelandet
På trods af gode markedsmuligheder i Schweiz kniber det med eksporten til alpelandet. Foto: Colourbox

Selvom Schweiz importerer mere, så er Danmarks andel på markedet faldet markant over de sidste 15 år. Det viser ny rapport fra ambassaden.

Mens importen i Schweiz er fordoblet siden 1995, har Danmark i samme periode oplevet et markant fald i markedsandelen i Schweiz fra 1,12 procent til 0,6 procent.

Det er en af konklusionerne i en ny rapport "Ligger Alperne i vejen for eksporten til Schweiz?" fra den danske ambassade i Bern. Rapporten sammenligner dansk eksport med norsk, svensk, irsk og nederlandsk eksport til landet og konkluderer, at de traditionelle konkurrenter på markedet som Irland og Nederlandene i perioden fra 1995 til i dag – modsat Danmark – har oplevet en betydelig fremgang i eksporten til Schweiz.

Der er ellers flere faktorer, der gør det schweiziske marked interessant for danske virksomheder: Landet har en særlig høj købekraft. En schweizer har i gennemsnit 42 procent højere disponibel indkomst til forbrug end sin tyske nabo. Desuden er det muligt at markedsføre stort set alle produkter i Schweiz, der opfylder kravene til salg i EU-landene.

Rapporten peger på en række varegrupper, hvor der er gode muligheder for at øge eksporten til alpelandet, heriblandt transportmidler, ure, smykker og farmaceutiske produkter.

Ambassaden rådgiver gerne danske virksomheder, som ønsker mere specifikke oplysninger om markedsmulighederne for netop deres produkt.

Rapporten kan hentes på ambassadens hjemmeside: http://www.ambbern.um.dk.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Bern
Mie Hansen og Jonna Meier
Tlf.: +41 (0) 31 350 54 54
E-mail: brnamb@um.dk

En eksport worth copying?

Det begyndte som en legeplads, men firmaet Worth Keeping har nu sat kurs mod det schweiziske marked.

af Gerd Kieffer-Døssing

"Vi valgte Schweiz, fordi vi er en ung virksomhed uden nogen eksporterfaring – og Schweiz ligner på mange måder Danmark."

Sådan siger grafiker Anne Steen. Siden juli 2009 har hun sammen med sin kollega Janne Damborg været fuldtidsbeskæftiget i deres fælles firma Worth Keeping. Firmaet laver postkort med 3-D-billeder af dyr som pandabjørn, tiger og havskildpadde. De farverige og meget livagtige postkort har vist sig at være eftertragtede i Schweiz, der ellers ikke overrendes af danske eksportvirksomheder i netop disse år.

Men for Worth Keeping var Schweiz et trygt sted at begynde sin eksport.

"For os var det et sikker sted at begynde. Vi ville også være sikre på at kunne opfylde efterspørgslen," siger Anne Steen.

Det var også et argument, at Schweiz har en posthusstruktur, der ligner den, vi har herhjemme. Netop posthusene er en vigtig aftagere for Worth Keeping, og her byder Schweiz på et større marked med hele 1.700 posthuse mod 700 herhjemme.

Det var med hjælp fra Eksportrådets medarbejder i Væksthus Midtjylland, at det unge firma – efter at være nået så langt som de kunne i Danmark – blev gjort klar til eksport.

"Da vores primære aftagere er zoologiske haver, akvarier samt posthuse, er markedet herhjemme jo hurtigt mættet. Så vi måtte se os om efter nye markeder," fortæller Anne Steen.

Janne Damborg (tv) og Anne Steen
Teknikken bag 3D-postkortene står Janne Damborg (tv) og Anne Steen selv for.

Hvor turen går hen, når markedet i Schweiz er mættet, vides endnu ikke. Men med en distributør, der dækker hele Europa, er der grund til optimisme, mener hun.

"Det har været en fantastisk proces – og vi håber snart på at kunne fortsætte succesen til flere lande."

Frankrig

Designfremstød åbner døre

 Gennem 10 år har ABSOLU DESIGN DANOIS besøgt byer som Bordeaux, Toulouse, Lyon, Lille og Strasbourg. I år står der Paris på plakaten.

Fremstødet ABSOLU DESIGN DANOIS er med til at banke døre ind til det franske kontrakt-marked. Det stod klart efter et netop afholdt møde i Paris, hvor ambassaden fremlagde positive tilbagemeldinger fra de virksomheder, der deltog i 2010.

Allerede halvanden måned efter 2010-arrangementet havde virksomhederne fået en til tre interessante kontakter og andre gode indspil at arbejde videre med.

ABSOLU DESIGN DANOIS er en arkitekt-, forhandler- og bygherremålrettet event gennemført af ambassaden i Paris. Det er nu besluttet at give fremstødet et ekstra boost for yderligere at forbedre mulighederne for at netværke med de svært tilgængelige kontakter på det franske kontraktmarked.

2011-versionen vil blive afholdt i Paris og forventes at indeholde en udstilling på førstedagen med et udvalg af de mest interessante kontakter fra hele landet. Derudover vil ambassaden være vært for et VIP-arrangement. På andendagen vil Frankrigs største møbelforhandlere blive inviteret til at se udstillingen og mødes med de deltagende virksomheder. Udstillingen vil derefter være åben for offentligheden.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Paris
Zakia Schou
Tlf.: +33 1 44 31 21 95
E-mail: zaksch@um.dk

Finland

Ny lov skaber efterspørgsel på danske it-serviceydelser

En ny lov i Finland, der forventes at træde i kraft i foråret 2011, skal standardisere informationsforvaltningen i den offentlige sektor. Det kan udnyttes af danske virksomheder, der har erfaringer med at tilbyde ekspertise, software og projektledelse.

Lovforslaget sigter på at skabe en ensartet struktur i den offentlige sektor. Hovedvægten lægges på informationsstrukturer og interoperabilitet
på dataniveau. Det betyder i praksis, at beskrivelser, definitioner, ordlister, klassificeringer, koder og strukturer til datafremstilling skal være ensartede.

Den danske ambassade i Helsinki vurderer, at den nye lov betyder gode muligheder for danske virksomheder, der har gode referencer fra tilsvarende projekter i Danmark og udlandet.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Helsinki
Jonas Rosenberg
Tlf.: +358 9 684 10522
E-mail: jonros@um.dk

Tyskland

Få fingrene i de klogeste hoveder

Kampen om nøglemedarbej dere tager til i Europa. Få et forspring ved at deltage på jobmessen i Berlin.

Manglen på specialister bliver større år for år. Derfor samles de førende virksomheder hvert år i Berlin til en af de største karrieremesser i Europa. I år finder messen sted fra 3.-4. maj.

På messen matches virksomhederne med godt 20.000 jobsøgende specialister fra Tyskland, det øvrige Europa og Asien.

Blandt de jobsøgende er studerende, nyuddannede og specialister med kortere erhvervserfaring inden for bl.a. ingeniørog it-videnskab samt økonomi.

Den danske ambassade i Berlin tilbyder sammen med Workindenmark og DI mulighed for at deltage i messen via en dansk fællesstand. Fællesstanden bygges op, så hver virksomhed får sit eget område og synlighed, men samtidig nyder godt af den fælles platform for de danske virksomheder.

I tilslutning til messen afholdes et særligt arrangement for de deltagende virksomheder på den danske ambassade i Berlin.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Berlin
Tanja Asmussen
Tlf.: +49 30 50 50 22 07
E-mail: tanasm@um.dk

Kina

På den attraktive adresse The Peaks i Hong Kong ligger rederiejer Hans Michael Jebsens villa
På den attraktive adresse The Peaks i Hong Kong ligger rederiejer Hans Michael Jebsens villa. Huset var sidste år hjemsted for en af i alt tre fremstød for danske lyd og billede-producenter.

Eksklusivt fremstød for dansk lyd og billede

Fire luksuriøse events skal igen i år promovere dansk audio & home cinema.

I Shanghai til august og igen til november i henholdsvis Shenzhen, Guangzhou og Taipei skal fire events præsentere dansk high-end audio & home cinema for det kinesiske publikum.

I kraft af positive resultater fra de tre fremstød, som blev gennemført i 2010, har generalkonsulaterne i Hong Kong og Guangzhou besluttet at gentage succesen. Nøgleordet vil som ved de tidligere events være eksklusivitet, hvorved det tilstræbes at tiltrække det rette kundesegment for produkterne.

Kina, og nærmere bestemt Shanghai, Shenzhen, Guangzhou og Taipei, er ikke tilfældigt udvalgt. I Kina, hvor den disponible indkomst er steget med cirka 40 procent siden 2005 og forbruget med ni procent årligt, er disse områder blandt hoveddrivkræfterne, hvorfor købekraften her er specielt stærk. Derudover har generalkonsulatets ITE-team (It, Telecom and Electronics) et stærkt netværk i områderne, der vil kunne tiltrække et købestærkt luksussøgende publikum.

Kendetegnet for disse og fremtidige events er det store arbejde, der lægges i at identificere og invitere det rette kundesegment, da produkternes eksklusivitet og deraf høje pris, gør, at ikke alle er potentielle kunder.

Samtidig lægges der stor vægt på at finde et unikt sted, hvor eventen kan afholdes – som i den danske reder og forretningsmand Hans Michael Jebsens residens i Hong Kong.

For yderligere information, kontakt venligst:
Det danske Generalkonsulat i Guangzhou
Anja Villefrance
Tlf.: +86-20-8666 0795
E-mail: anjvil@um.dk

Slovakiet

Grøn energi på vej frem

I 2020 er målsætningen, at 14 procent af Slovakiets energi skal komme fra vedvarende energi.
I 2020 er målsætningen, at 14 procent af Slovakiets energi skal komme fra vedvarende energi. Foto: Dong

Grøn energi er for alvor ved at blive populær i Slovakiet, og efterspørgslen er støt stigende. Dermed åbner markedet nu for grønne danske virksomheder.

Den slovakiske økonomiminister åbnede under et møde med den østrigske ambassadør i Slovakiet for nyligt op for muligheden for fremtidig investering i vindenergi i Slovakiet. I dag forsynes ni procent af energiforbruget i Slovakiet med vedvarende energi. I 2020 er målsætningen, at 14 procent af Slovakiets energi skal komme fra vedvarende energi.

For at nå dette mål vil Slovakiet hovedsageligt fokusere på biomasse, biogas og hydroelektriske kraftværk men satser også på at udvikle sol- og vindenergi i fremtiden.

Kursskiftet indikerer, at der er gode tider på vej for danske producenter af vedvarende energi, der samtidigt kan komme ind på et marked, der ikke er ukendt for større danske virksomheder.

Slovakiet er blandt de hurtigst voksende økonomier i EU. I 2010 blev forventningerne til det indeværende års vækst justeret op fra forårets 2,7 procent til 4,1 procent i efteråret.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Bratislava
Igor Paule
Tlf.: +421 2 59 300 220
E-mail: igopau@um.dk

Den danske ambassade i Prag
Jess Møller Knudsen
Tlf.: (+420) 257 531 600 EXT 130
E-mail: jeknud@um.dk

Storbritannien

Nye mødelokaler i hjertet af London

På en central adresse i London kan danske virksomheder få adgang til nyrenoverede mødelokaler som dette – indrettet med dansk design
På en central adresse i London kan danske virksomheder få adgang til nyrenoverede mødelokaler som dette – indrettet med dansk design. Foto: Den Danske Ambassade i London

Den danske ambassade i London har i 2010 fået renoveret sine møde- og konferencefaciliteter.

For små og mellemstore danske virksomheder, der ønsker at etablere sig i Storbritannien, er der nu mulighed for at leje lokaler på en meget prominent adresse i det centrale London. Lokalerne er ideelle for alle typer begivenheder: møder, messer, receptioner og konferencer. De nyrenoverede mødefaciliteter giver mulighed for at samle mødedeltagerne under ordnede, ambitiøse og sikre forhold. Ambassaden stiller alt av-udstyr til rådighed.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i London
Carina V. Simonsen
Tlf.: +44 207 333 0223
E-mail: carsim@um.dk

Taiwan

Her en køledisk i det taiwanesiske supermarked Welcome
Der findes danske produkter flere steder i Taiwan. Mejeriprodukter, alt godt fra havet, og svinekød er populært. Men Danmark er stadig underrepræsenteret i forhold til produkter fra Canada, New Zealand, Frankrig og Holland. Her en køledisk i det taiwanesiske supermarked Welcome. Foto: Det Danske Handelskontor i Taipei, Taiwan

Kølediske klar til danske fødevarer

Taiwanerne er en af de asiatiske befolkningsgrupper, der bruger flest penge på fødevarer.

Der er plads til både økologi og drikkevarer i kølediskene.

Taiwanerne har en høj disponibel indkomst og en stærk præference for nem, sund og hygiejnisk mad. Det modne marked kan derfor med fordel udnyttes af de danske fødevareeksportører, lyder anbefalingen fra handelskontoret i Taipei.

Fødevaremarkedet minder meget om det danske med en stor gruppe af købekraftige og kvalitetsbevidste forbrugere. Blandt andet er 70 procent af de økologiske fødevarer importerede. For danske eksportører er der mulighed for salg af forædlede økologiske produkter samt drikkevarer, da konkurrencen fra lokale producenter stadig er svag. Der er også mulighed for eksport af økologiske ferskvarer, bageriprodukter, kornprodukter såsom cornflakes og havregryn samt ingredienser.

Markedet byder på vækstmuligheder for de virksomheder, der tør investere i produktudvikling og markedsføring, der er skræddersyet til taiwansk smag.

Værdien af importerede fødevarer i Taiwan er steget med 17,2 procent til en anslået værdi på 35 milliarder danske kroner i 2010. Fremgangen ses særligt i salget af frostvarer, vin, spiritus, mejeriprodukter, olier samt sukkerprodukter.

For yderligere information, kontakt venligst:
Det danske handelskontor i Taipei, Taiwan
Sune Kjeldsen
Tlf.: +886 2 2718 2101
E-mail: sunkje@um.dk

Polen

Parat til dansk design


Foto: Colourbox

Mens det globale marked for luksusvarer faldt med 13 procent i 2009, er pessimismen svær at få øje på i Polen.

Polen har som det eneste medlem af EU undgået recession, og de økonomiske udsigter er lyse. Den købekraftige middelklasse i Polen kan efterhånden sammenlignes med den danske og er ikke alene betydelig; den vokser også støt. Særlig for dette segment er der vilje til at materialisere en stor del af den øgede indkomst i luksusprodukter.

Den øgede efterspørgsel på luksusvarer har revolutioneret detailhandlen, og de fleste af verdens mest eksklusive brands distribueres nu i Polen. Udviklingen forventes at fortsætte, da konsulentvirksomheder forudser, at polakkerne vil fordoble deres luksusforbrug i løbet af de næste tre år.

Som en del af denne udvikling har ambassaden i Warszawa observeret en stigning i efterspørgslen af dansk design i Polen. Ambassaden har derfor, i samarbejde med Visit Denmark lanceret en polsk hjemmeside, http://www.dania.com.pl, dedikeret til dansk design. Sidens styrke er, at den samler al information om dansk design på én portal, og at kendte danske designere og arkitekter præsenteres, så brugeren kommer tæt på mennesket bag produktet. Siden er rigt besøgt og vil i løbet af 2011 blive promoveret med nye konkurrencer og pressekonferencer.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Warszawa
Agnieszka Wrobel
Tlf.: +48 22 565 29 00
E-mail: agnwro@um.dk

Kroatien

Stor satsning på vindenergi

Vindressourcerne i Kroatien er nogle af de bedste i det sydøstlige Europa
Vindressourcerne i Kroatien er nogle af de bedste i det sydøstlige Europa. Foto: Den danske ambassade i Zagreb.

Kyster og bjerge gør Kroatien til et godt vindenergiland. Landets satsning på vedvarende energi giver muligheder for danske eksportører.

Vindenergi bliver et centralt element i udbygningen af Kroatiens elproduktion. Kroatiens mål er, at 20 procent af landets energiforbrug i 2020 skal komme fra vedvarende energikilder, dog undtaget store vandkraftværker. I dag kommer kun én procent af energiforbruget fra vedvarende energi.

Den optimale beliggenhed for vindmøller er langs kysten, hvor den gennemsnitlige vindhastighed er på op til otte meter per sekund ved 50 meters højde.

Ligeledes er der gode steder i indlandet, som via de kroatiske højderygge vil være attraktive for danske vindenergiudviklere.

I begyndelsen af 2009 havde Kroatien stadig kun 17 Megawatt operationelle vindmøller og yderligere cirka 50 Megawatt under opførelse. Fremover er målet sat til 1.300 Megawatt. Det giver danske virksomheder gode muligheder for projektudvikling i løbet af de næste 5 til 10 år.

For yderligere information, kontakt venligst:
Den danske ambassade i Zagreb
Tomislav Gugo
Tlf: +385 1 4924 541
E-mail: tomgug@um.dk




Denne side er kapitel 2 af 10 til publikationen "Eksportfokus nr. 1".
Version nr. 1.0 af 14-02-2011
Publikationen kan findes på adressen http://www.netpublikationer.dk/um/10957/index.htm

 

 
 
 
  Udenrigsministeriet © | www.um.dk